بازاریابی چیست؟

شناخت بازاریابی

بازاریابی چیست؟

شناخت بازاریابی

تعریف بازاریابی در سایت آما
طبق تعریفی که سایت آما (https://www.ama.org) ارائه کرده است، بازاریابی فعالیتی است که مجموعه ای از موسسات و راهبردهای این موسسات برای ایجاد ارتباط ، تبادل و تعامل جهت ارائه پیشنهاداتی که برای مشتریان ، خریداران،شرکاء و در نهایت برای کل جامعه مفید باشد، را شامل میشود.

همانطور که در مفهموم این تعریف از بازاریابی مشخص است، بازاریابی از دید سازمان بازاریابی آمریکا به معنی کلیه فعالیت های یک سازمان برای تعامل برد برد با مخاطبان خود است. این تعریف هر چند ساده، در بسیاری از مواقع به اجرا گذاشته نمیشود. کارفرمایانی در سرتاسر دنیا یافت میشوند که بخواهند برای سود بیشتر به مخاطب و مصرف کننده کالای خود ضرر برسانند. وقوع این امر در کشورهای توسعه یافته سختتر شده است.

آیا از تعریف بالا میتوان نتیجه گرفت که حتی اگر کالا و خدماتی در کار نباشد، بازهم بازاریابی ممکن است. خیر چنین نتیجه گیری از تعریف بالا غلط است. زیراکه هنگام تعامل میان دو شخص و یا چند گروه از افراد، هدف اصلی داد و ستد کالا و یا خدماتی فی مابین است. حتی در مواردی که ظاهر امر این قضیه را نشان نمی دهد، اگر به عمق مسئله نگاه کنید، خواهید دید که مسئله داد و ستد کالا و یا خدمات فی مابین دو طرف مزاکره و یا حتی منازعه میباشد.

مطالعات بازاریابی
موسسه تحقیقات بازاریابی آمریکا آخرین بار در سال 2004 تعریفی از مطالعات بازاریابی ارائه داده است. که خلاصه آن را بدین صورت میتوان بیان داشت:

تحقیقات بازاریابی تابعی است که مشتری ، مصرف کننده و عموم مردم را به بازاریاب متصل می کند. این تابع از طریق چرخه اطلاعات برای تعریف و توضیح مزیت ها و معایب بازار ایجاد میشود. نتیجه تحقیقات بازاریابی منجر به ایجاد، اصلاح و ارزیابی مجدد شیوه های بازاریابی میشود.

تعریف بازاریابی از Mary Ellen Bianco
بازاریابی شامل تحقیق ، هدف گذاری ، ارتباط (تبلیغ و ارسال ایمیل) و گاهی هم ارتباط حضوری با مخاطب است. بازاریابی مانند شخم زدن زمین توسط یک کشاورز است. بازاریابی مخاطب را برای دریافت محصول موجود آماده میکند.

بایگانی
  • ۰
  • ۰

. روایت

یکی از مهمترین بخشها در بازاریابی و کمپینهای سیاسی،توسعه یک داستان یا روایت استاین روایت میتواند شاملزندگی نامزد انتخاباتی تا به حال باشد، اینکه او از کجافعالیتهای سیاسی خود را شروع کرده و چه خدماتی برایکشور ارائه داده استهمچنین رفتار و ویژگیهایاو می‌تواند جزئی از این روایت باشدحتی فعالیتهای حزبیو اینکه کاندیدای مورد نظر چه پیشینهای دارد هم در اینبخش قرار میگیرددر انتخاباتی که در ایران داشتیم تقریباهمه مردم با سرگذشت نامزدهای انتخاباتی آشنایی داشتند وسوابق آنها را میدانستند.

در فضای انتخاباتی خارج از کشور نیز نمونههایی از این دستوجود داردمثل انتخابات ۲۰۰۸ که «باراک اوباما» با شعارتغییر آمد و با نگرشی جدید با مردم صحبت کردرقیب اونیز «میت رامنی» بود که سابقه حضور در جنگ را داشت وفداکاریهای زیادی برای کشورش انجام داده بوددرواقعهمین روایتها و پیشینه کاندیداها، محوریت اصلیکمپینهای انتخاباتی آنها را تشکیل داده بود.

به طور کلی بازگویی یک روایت از شخص در حوزه سیاست ویا حتی در حوزههای دیگر در کسب و کار نیز اهمیت زیادیدارد تا بتوان به کمک آن برندینگ را انجام دادروایت خوبباید باورپذیر باشد تا مخاطبین کمپین با آن ارتباط برقرار کنندو حتی آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارند.

۲شبکههای اجتماعی و فضای مجازی

در سال‌های اخیر و با رشد شبکههای اجتماعی، استفاده ازفرصتهای این فضای رسانهای جدید بیشتر و بیشتر موردتوجه قرار گرفته استتبلیغات در فضای مجازی نیز به همینسبب رشد بسیاری داشته و از آنجایی که جمعیت حاضر درفضای مجازی و شبکههای اجتماعی را اغلب جوانان تشکیلمیدهند، احتمال موفقیت در این فضا بیشتر استدر زمینهسیاست نیز همین شبکههای اجتماعی باعث میشود شور وانرژی مضاعفی در جوانان جامعه پدیدار شود که این موضوعبه خودی خود سبب میشود جوانان نامزدهای انتخابات رابیشتر در جامعه تبلیغ کنند.

تبلیغات و بازاریابی سیاسی در این حوزه به روشهای گوناگونانجام میشوداز انتشار پوسترها و فیلمهای تبلیغاتی گرفته تاانتشار متنهایی که عموما توسط خود جامعه حاضر درشبکههای اجتماعی تولید میشوند، باعث میشود تبلیغاتاثرگذاری در این بخش انجام شود.

برای تاثیر گذاری بیشتر، محتواهایی که در این فضا منتشرمیشود بهتر است بی‌طرفانه و با نگاهی عاقلانه به مسائل نگاهکنددرواقع تبلیغات باید به گونهای باشد که مخاطب در آندانای کل فرض شود و او تصمیم بگیرد که کدام را انتخابکنددر صورتی که گاهی اوقات شاهد هستیم یک نامزدانتخاباتی اغلب سعی میکند با بد جلوه دادن دیگری،صلاحیت خود را به کاربر تحمیل کندجالب است بدانیداین مورد در واقع در یک دستهبندی جداگانه به نام«کمپینسازی منفی» جای دارد و کسانی که این روش را بهاشتباه انجام می‌دند، فرصت استفاده کامل از بازاریابی درشبکههای اجتماعی را سوزاندهاند

پیش از انتخابات ایران شاید یکی از بهترین نمونههای تاثیرشبکههای اجتماعی را بتوانیم در انتخابات سال ۲۰۱۲ آمریکاببینیم که باراک اوباما توانست با استفاده از این فضا گامبزرگی در پیروزی انتخابات برداردانتشار فیلمهای تبلیغاتی درتوییتر و فیسبوک که نرخ بازنشر بالایی داشت، توانستندبرایش رایهای زیادی جمع آوری کنند.

در ایران نیز آقای روحانی توانست با استفاده از همین فضا،شور زیادی بین جوانان ایجاد کند و آنها را به پای صندوقهایرای بیاورددر واقع بسیاری عقیده دارند بخش عمدهای از ۵میلیون رای بیشتری که حسن روحانی نسبت به سال ۹۲ بهدست آورد را مدیون شبکههای اجتماعی و فضای رسانهایآنلاین است.

۳کمپینسازی منفی

معمولا در انتخابات ریاست جمهوری، در نهایت عمده رقابتبین دو نامزد خواهد بود و دیگران سهم کمتری از آرا را به خوداختصاص خواهند داددر چنین شرایطی یکی از کارهایی کهدر زمینه بازاریابی سیاسی میتوان انجام داد، تخریب رقیباستاین کار با کمپینسازیهای منفی انجام میشود.

این نوع کمپینسازی بیشتر روی شکستها و عدم موفقیتکاندیدای رقیب تمرکز دارد و راههای رهایی از این شکستها راتشریح میکندهمچنین این روش را میتوان در فضایمجازی و یا حتی تبلیغات کاغذی هم مشاهده کرددر مجموعاین نوع کمپینسازی و بازاریابی با اینکه وجهه خوبی ندارد وغیراخلاقی به نظر میرسد اما خیلی اوقات میتواند آرای رقیبرا به سمت شما بازگرداندطبیعتا اگر هم درست اجرا نشودممکن است نتیجه عکس دهد و آرای شما را به سمتکاندیدایی که تخریب کردهاید سرازیر کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی